Uczniowie ADE

Zbliża się koniec roku szkolnego. Ten jeden, jedyny moment, kiedy zaczynamy myśleć o ocenie tradycyjnej. Trzeba ją wpisać na świadectwie. Każdy uczeń (od czwartej klasy w górę) będzie rozmawiać z nauczycielem przedmiotowym i wspólnie podsumują roczną pracę. Nie będzie umawiania się na dodatkową pracę, by ocena była lepsza. Podsumowujemy cały rok szkolny używając słów takich jak dobra praca, bardzo dobra czy po prostu niedopuszczająca do następnej klasy. Naszym zdaniem to bardzo ważne, by nie mówić do siebie „liczbami”.  Nie ma więc pracy „na czwórkę” czy „na trójkę”. To niepotrzebne etykietowanie.

O chemii, instrumentach, eksperymentach i porażkach

Autor: Marcin Chrzanowski (nauczyciel chemii)

Chemia bez eksperymentów jest jak muzyka bez instrumentów – niby można, ale po co?

Proces dydaktyczny nie jest procesem karnym – to jedno stwierdzenie mam zawsze w głowie kiedy prowadzę zajęcia – czy to w szkole z uczniami – czy ze studentami – przyszłymi nauczycielami. Chciałem zacząć opis moich zajęć od tego zdania, bo głęboko wierzę, że nauczanie i uczenie się to odkrywanie siebie, własnych słabości i mocnych stron, a ten proces wymaga cierpliwości dla ucznia i zwyczajnie musi odbywać się w przyjaznych dla ucznia (i nauczyciela!) warunkach.

Po co chodzić na język polski?

autor: Mateusz Podhajny (nauczyciel języka polskiego)

Podstawą pracy każdego nauczyciela jest odpowiedzenie na najczęściej przez uczniów zadawane pytanie „po co ja się tego uczę?”. Jeżeli jedyną odpowiedzią, która przychodzi nam do głowy jest „bo to będzie na egzaminie”, to z miejsca stawiamy się na przegranej pozycji.

Wiertarka w ręku ucznia

NIkt z nas chyba nie spodziewał się takiego sukcesu przedmiotu, który – wydawałoby się – odszedł do historii. Okazuje się jednak, że technika to obecnie najbardziej popularny przedmiot w ADE. Wywołuje to oczywiście lekką zazdrość wśród nauczycieli innych przedmiotów. Przyjrzyjmy się przyczynom, dla których technika jest tak lubiana.

Pierścień Froda – blog. J. Staniszewskiego

Nie będzie mi łatwo napisać tego, co sobie zaplanowałem. Zanim zacząłem zabierać się do pisania (jakieś 20 minut temu) wszystko dokładnie przemyślałem. Wiedziałem, co chcę napisać i jak. Teraz już nie pamiętam dokładnie. Tak więc  zaczynając nie wiem, jak skończę i do jakich wniosków dojdę. Mogę mieć tylko nadzieję, że mniej więcej będzie w zgodzie z moim przekonaniami z chwili, w której zaczynam pisać.

Czas wyhamować

Niektórzy uważają, że rok szkolny dzieli się na dwie części: trzeba dotrwać do świąt, a potem jest już z górki i są wakacje. Na pewno pierwsze miesiące są najbardziej dynamiczne i – z punktu widzenia efektywności nauczania – można zrobić najwięcej. W grudniu pojawiają się oznaki zmęczenia i okazuje się, że świąteczny czas wolny przychodzi w samą porę. W ADE na Górczewskiej, w tym roku, zaczęliśmy „hamować od czwartku”. Przed południem przygotowywaliśmy sale do popołudniowego spotkania.

Rozmowy trymestralne

Wczoraj, pełną parą, ruszyły rozmowy trymestralne. Pod koniec każdego trymestru sporządzamy opis pracy i funkcjonowania ucznia w ADE. Wygląda to tak: najpierw nauczyciele, pod kierunkiem mentorów, sporządzają ocenę opisową. Mentor ucznia jest odpowiedzialny za ostateczny kształt powstałego tekstu. Inni nauczyciele, którzy pracują z uczniem, są zobowiązani do opisania jego postępów. Na „ocenę trymestralną” składa się: opis funkcjonowania społecznego ucznia oraz jego postępów w poszczególnych przedmiotach (w przypadku uczniów w klasie czwartej i wyżej).