Nasz Patron

389px-Maciej_Payski_Kancelaria_Senatu_2005

Patron Akademii, Maciej Płażyński – założyciel i szef Spółdzielni „Świetlik”, założyciel Gdańskiej Fundacji Oświatowej, wojewoda, marszałek Sejmu, prezes „Wspólnoty Polskiej” – odgrywa bardzo ważną rolę w pracy wychowawczej szkół wchodzących w skład Akademii. Tworzona koncepcja i misja szkół jest nastawiona na społecznikowskie zaangażowanie w sprawy publiczne, życie sprawami regionu pomorskiego, aktywność pozarządową oraz na kontakty Polonii z krajem i kulturą ojczystą.

Akademia Dobrej Edukacji w Gdańsku zamierza również przyjmować uczniów polskiego pochodzenia z zagranicy. Została podpisana umowa Stowarzyszenia Dobra Edukacja z Gdańską Fundacją Oświatową, na mocy której Stowarzyszenie zyskało prawo do kontynuowania realizowanego przez Fundację od 2003 roku programu edukacyjnego „Paderewski”.

Chcemy, aby uczeń Akademii Dobrej Edukacji w Gdańsku, zainteresował się tym, kim był Maciej Płażyński. Wielu Pomorzan jeszcze dobrze go pamięta i może o nim opowiedzieć. Działania, które podejmował, były pełne odpowiedzialności za innych, samodzielności, rozwagi, niezależnego myślenia. Odwagi i rozwagi wymagało kiedyś zbudowanie Spółdzielni Świetlik. Pracowali i zarabiali tam ci, dla których brakowało pracy w komunistycznym systemie, często z przyczyn politycznych. Wpasowano się w ówczesne wymagania specyficznego rynku usług wysokościowych, a jednocześnie finansowano różne działania opozycyjne. Maciej Płażyński, jako jeden z twórców Świetlika, na wiosnę 89 roku zdecydował też o wsparciu tworzenia w Gdańsku edukacji alternatywnej dla ówczesnego systemu. Zrobił tak, pomimo tego, że wielu znanych gdańskich liberałów wtedy odpowiedziało: najpierw gospodarka, nie czas teraz na edukację. Został potem gdańskim wojewodą. Był człowiekiem o dużym talencie zarządczym i organizacyjnym. Wspierał aktywność obywatelską, tworzenie się wielu organizacji pozarządowych, budowanie się samorządów. Zostając szefem Wspólnoty Polskiej, wrócił do zainteresowania edukacją i tym, jak można – także przy pomocy nowych technologii – zapewnić dzieciom i młodzieży polskiego pochodzenia dostęp do edukacji w języku polskim jak najwyższej jakości, jak zapewnić naszym rodakom z zagranicy godny powrót do Ojczyzny. Wiele celów jego działania jest nam bliskich. Jego postać, jego życie, jego aktywność pokazują kierunek pełen niezależności w myśleniu i działaniu, a jednocześnie odpowiedzialności i troski o innych. Taka właśnie ma być Akademia Dobrej Edukacji.